PERS

DRACULA DE MUSICAL (Antwerpen)

Musicalsite.be
Ook de cast levert schitterend werk, met voorop Hans Peter Janssens. Hij is een vat vol emotie, soms ingehouden, soms uitbarstend. Hij zingt alweer feillos en zet een gave acteerprestatie neer. Hij markeert na jaren afwezigheid zijn terugkeer in een grote Vlaamse musical met een onvergetelijke prestatie.

Radio 2
In Dracula bijt Hans Peter Janssens niet alleen in de hals van zijn tegenspelers maar ook in de ziel van het publiek, vijftig procent mens en vijftig procent beest maar meer dan honderd procent talent.

Gazet van Antwerpen
Hans Peter Janssens mag na zoveel jaren eindelijk nog eens uithalen zoals alleen hij dat kan. Hij heeft een zware, vermoeiende titelrol, maar verzwakt op geen enkel ogenblik.

De Morgen
Hans Peter Janssens is krachtig in zijn beheersing, geloofwaardig als monster en getormenteerd romanticus. Het blijft een genot om zijn stem te horen.

Zone 03
Hans Peter Janssens op een voor de rest leeg podium en met een gepaste belichting, zorgt moeiteloos voor kippevel. Hij voelt zich in zijn sas. Het lijkt wel of deze superdramatische rol voor hem is geschreven.

Juryrapport Vlaamse musicalprijzen 2006
Voor het eerst sinds de oprichting van de Vlaamse Musicalprijzen is de jury het UNANIEM eens over wie de Vlaamse Musicalprijs 2006 voor Beste Mannelijke Hoofdrol moet krijgen. Hans Peter Janssens werd bedacht met het maximum aantal punten voor zijn sublieme interpretatie van Graaf Vlad Dracula in ‘Dracula- de musical’.
Op uitermate professionele wijze bespeelt hij het dramatische spanningsveld tussen het gevoelige, menselijke en het dierlijk medogenloze binnen zijn personage. De gedrevenheid en de passie die doorklinken in Hans Peter Janssens’ zinneprikkelende vertolkingen, hebben maandenlang het Vlaamse publiek beroerd en ontroerd.
De jury spreekt in termen van ‘een vertoning met wereldklasse’ en kent de Vlaamse Musicalprijs 2006 voor Beste Mannelijke Hoofdrol toe aan Hans Peter Janssens.

Musicals
Dracula wird von Hans Peter Janssens gespielt, der hier wie als Jekyll oder als Phantom wieder einen zerrissenen, gequaelten, aber doch sehr menschlichen Charakter spielt. Es scheint, als hatte Svoboda seine Spannende Musik gezielt fur Janssens starke Stimme und seine unvergleichliche dramatische Kraft geschrieben.


LONDON CONCERT FOR PEACE (Drury Lane Theatre London)
Paul Bond 31 march 2003 
Hans Peter Janssens’ performance of BringHim Home was among the best of the reflective pieces from musicals.

LES MISERABLES (Palace Theatre London)
The Times (30/12/2002) 
Hans Peter Janssens brings a rich vocal authority and provides a strong emotional core.

Theatreguide London (Gerald Berkowitz) 
He does sing beautifully, and his rendition of Bring Him Home is the most moving I have heard.

Daily Mail 
Hans PeterJanssens is tremendous as the reformed criminal Jean Valjean.

The Stage (11/10/2001)
A worldclass performance by Hans Peter Janssens as fugitive turned fighter Jean Valjean.

LES MISERABLES (Antwerpen, Vlaamse versie) 
Steps 
Hans Peter Janssens is sereen virtuoos als Jean Valjean. Hij maakt er geen larmoyante of sentimentele bedoening van, maar levert een boeiend werkstuk af.
Hij demonstreert zijn vakmanschap als bariton in de zorgvuldige manier waarop hij alle klankmogelijkheden van zijn tessituur uitspeelt.
Een sonoor vuurwerk, met een impressionante, superieur opgebouwde dynamiek. Zang gekoppeld aan zware fysieke inspanningen.
Elk woord verstaanbaar met een prachtig falset timbre, dat hij meesterlijk demonstreert in het lied Breng hem thuis…een moment dat er wonderen ontstaan!

Het Volk 
Als Victor Hugo twee eeuwen geleden wist dat zijn roman in musicalvorm volle zalen zou trekken, dan heeft hij bij het uitwerken van de figuur Valjean ongetwijfeld Hans Peter Janssens voor ogen gehad.

De Telegraaf 29/05/98 
Topprestatie van bariton Hans Peter Janssens.
De Vlaamse bariton Hans Peter Janssens bereikt in Les Miserables een opzienbarende piek in zijn carriere. In alle opzichten is hij het hart, de longen en de keel van de voorstelling: onberispelijk gezongen en gaaf geacteerd, een prestatie van internationaal topniveau.
‘de vlekkeloze manier waarop Janssens elk woord betekenis geeft’.

Musical Stages (summer 1998)
Hans Peter Janssens, a very talented baritone, was by far the best Valjean I have seen in recent years.  With his powerfull voice and strong acting, he touched the audience from the first note until the curtain fell, spreading that mixture of Valjean’s emotions of hate,rage,love.understanding,compassion and tenderness in such a way that he confirms his place as our number one Belgian actor.

LES MISERABLES (Antwerpen, Franse versie) 
Sam Christoph 
…le fantastique Hans Peter Janssens dont on comprend mieux que avec son interpretation sensible et originale de Jean Valjean, il soit devenu une authentique star en Flandre.

La Derniere Heure (15/03/1999)
Hans Peter Janssens, dans le role de Valjean, est tout simplement prodigieux. Il interprete avec un sens des nuances epoustoufiant.

Musicalfan
Wat ons betreft ook een diepe buiging van respect voor Hans Peter Janssens, die zelfs in het Frans in staat is de pannen van het dak te spelen.

THE PHANTOM OF THE OPERA (Antwerpen) 
De Standaard (26/10/1999) 
Hans Peter Janssens is fenomenaal. Een spook van formaat.

VRT-Radio 2
Wat hoofdrolspeler Hans Peter Janssens uitspookt is zo innemend dat je extra zintuigen en organen zou willen.  Zijn talent lijkt niet meer in superlatieven te vatten, of misschien toch in deze drie woorden: groot, groter, groots. Hij beeldhouwt zijn karakter met een perfectie die alleen zijn personage -het spook- zou kunnen nastreven.

Het Nieuwsblad 25/10/1999 
De Brugse bariton zet hier een prachtprestatie neer.  Zijn krachtige stem komt hem goed van pas. Vooral op het einde van het stuk wordt het spook zeer emotioneel. De laatste scene is een beklijvend hoogtepunt, volledig op rekening te schrijven van Janssens.

Musicals 02/2002 
Hans Peter Janssens spielte dort sowohl die Rolle des verliebten Raoul wie auch die Titelrolle. In Belgien muss er ausschliesslich das Phantom spielen, und das macht er mit grossem Elan. Seine Leistung kann wirklich jedem Vergleich standhalten, er vor allem ist der grosse Star der Auffuehrung.

THE POWER OF THEATRICAL MADNESS ( The Kitchen, New York, Jan Fabre) 
New York Times, 08/02/1986 
Some names stood out.Peter Janssens, who has a lovely baritone and a fine ear. His a cappella version of Isolde’s Love Death was an early highlight of the night.

CHESS
De Standaard 17/09/94 
Met zijn warm timbre viel hij al op in De Man Van La Mancha. De jonge Bruggeling zingt schijnbaar moeiteloos, beheerst en met een fijn gevoel voor interpretatie.

JEKYLL  & HYDE
Brabants Dagblad 23/10/1977 
Bariton Hans Peter Janssens speelt en zingt een overtuigende dubbelrol. Soepel en zonder theatrale trucs verandert hij van keurig naar bruut. De confrontatie op het laatst tussen Jekyll en Hyde is 1 van de hoogtepunten van de avond.

De Volkskrant 24/10/97 
Janssens is een ideale musical-performer, die het evenwicht bewaart tussen zangkunst, tekst en muziek. Vooral in de nummers waarin twee persoonlijkheden op elkaar inhakken, weet hij die transformaties bliksemsnel en griezelig goed te maken.

Gelders Dagblad 23/10/97 
Hans Peter Janssens speelt een uitermate fabuleuze dubbelrol. Het is drama dat dankzij Janssens tot op het bot gaat.

Nieuwsblad van het Noorden 23/10/97   (Jacques d’ Ancona)
Met name de zangkwaliteiten zijn indrukwekkend.
Hans Peter Janssens (subliem) zet 1 van de beste creaties neer die ooit op een toneel te bewonderen waren.

Algemeen Dagblad 25/10/97 
Wanneer Janssens de metamorfose naar Hyde maakt, doet hij dat op een natuurlijke manier. Het is een voorbeeldige transformatie, waar geen make-up, masker of special effect aan te pas komt. Petje af voor Janssens.

Trouw 24/10/97 
De wijze waarop de Vlaamse bariton snel heen en weer schakelt tussen de verschillende stemmen en mimiek van beide personages, maakt zijn vertolking tot een kunststukje. Het is tevens de kroon op de werkelijk grootse prestatie die HPJ als zanger en acteur met deze musicalrol levert.

Time for Musical     10/1997 
Ein Glucksgriff fur das holländisch-belgische Produktionsteam ist der charismatische Hauptdarsteller Hans Peter Janssens, der die zerrissene Personlichkeit so realistisch darzustellen vermag, dass der Zuschauer emotional in den Theatersessel gedruckt wird.
Neben der fantastischen Darstellung glanzt Janssens mit einem kraftvollen Bariton, der This is The Moment zum lyrischen und Alive zum schaurigen Erlebnis macht.

Circuit (12/1997) 
Hans Peter Janssens levert een ongekende prestatie in deze schier onmogelijke dubbelrol die hij op onnavolgbare wijze verbeeldt op de planken.
Een produktie van ongekende klasse.

SACCO & VANZETTI
Gazet van Antwerpen
Komt de aangrijpende ontroering duidelijk meer van Hans Peter Janssens, de mentaal sterkere Vanzetti die hevige emoties losweekt na het verdict en de terechtstelling van Sacco.

WESTENDSTORY
Het Nieuwsblad  
De essentie van de voorstelling vormen de drie stemmen, maar die zijn dan ook indrukwekkend.

Radio 2 
De prestaties van de drie solisten zijn krachtig, stijlvol, ontroerend en verbluffend.
Deze drie innemende persoonlijkheden vullen de scene en een onvergetelijke muzikale topavond alleen met hun groot talent. Grote klasse, te groot voor Vlaanderen alleen.

Kkunst 
Ze zijn werkelijk het kruim van onze musicalwereld. Veel buitenlandse sterren zouden hun hoedje moeten afdoen voor hun zangkunst en podiumpresence.
Alles in dit concert is af en aan alles is gedacht en aandacht geschonken. Zodat Westendstory een succesverhaal voor oog en oor is.